Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Bolonja: Štancovanje radne snage

Komentari (28) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 utorak, 08 decembar 2009 15:45
komentar
Bolonjska deklaracija je najveci promasaj u istoriji srpskog visokog obrazovanja.Prve generacije diplomaca po bolonjskom procesu predstavljaju najlosiji kadar koji je izasao sa fakulteta.Ovde ne govorim o privatnim fakultetima,jer o njima je steta trositi vreme i reci.Privatni univerziteti koji su se pojavili kod nas tokom tranzicije,tacnije receno u vreme neoliberalnog kapitalizma, su najveca sramota naseg visokog obrazovanja.
Nekada smo imali tako jako visoko obrazovanje i to je bio najjaci deo naseg drustva.Nekada je Beogradski Univerzitet bio jedan od najboljih na svetu.
Bolonjski proces je pokusaj stvaranja intelektualca bez ulozenog napora,odnosno samo pomocu papira(diplome).
Da bi se neko zvao intelektualcom potrebno je da se puno trudi i ulaze u obrazovanje,nije dovoljno kao sto se danas misli ici samo na predavanja,pisati kojekakve seminarske radove(odnosno prepisati iz necije knjige),ucestvovati u besmislenim raspravama na casovima... i na kraju skupiti dovoljan broj bodova i poloziti ispit bez znanja.
Nas narod ima prave izreke kojima opisuje raznorazna drustvena desavanja u drzavi,pa je tako vec u narodu uslo u upotrebu termin BOLONJSKA DEGENERACIJA,koji sa dve reci objasnjava citav taj proces.
Preporuke:
0
0
2 utorak, 08 decembar 2009 17:02
univerzitetski profesor
Potpuno tacno. Vazi za sve zemlje u kojima se implementira Bolonjski proces ne samo za Hrvatsku i Srbiju. Vezano za Nobelovce nije pomenuta politizacija institucije. Na primer, nagrada Baraku Obami. Nazalost, svi koji ovo shvataju su daleko od bilo kakvog uticaja na vlast, barem u Srbiji.
Preporuke:
0
0
3 utorak, 08 decembar 2009 17:35
BB dva
Ne radi se samo o siromašnim zemljama. Radi se o zarušavanju obrazovno naučnog sistema u svim zemljama koje prihvataju "Bolonju". Od poluintelektualaca do lumpenintelektualaca mali je korak.
Nije slučajno što i profesori i studenti u Francuskoj i Nemačkoj štrajkuju, katkad tiho katkad bučno. Srozavanje obrazovnog nivoa širi se sa fakulteta na gimnazije. Treba od naroda napraviti masu, što nekritičniju time sve "srećniju" što ima ikakav posao. I...tako zamajac dobija ubrzanje, a mogućnost manipulacije se povećava.
Samo se akreditujte i BOLONJIZIRAJTE univerziteti!
Preporuke:
0
0
4 utorak, 08 decembar 2009 17:43
zlatna kasika
Nekada smo imali tako jako visoko obrazovanje i to je bio najjaci deo naseg drustva.Nekada je Beogradski Univerzitet bio jedan od najboljih na svetu.


Beogradski univerzitet NIKAD nije bio jedan od najboljih na svetu. Nikad nije bio ni blizu tome. Utuvite to vec jednom.
Preporuke:
0
0
5 utorak, 08 decembar 2009 19:09
Mladi DŽedaj
Odličan tekst, potpuno se slažem sa autorom. Bolonja je zlo našeg vremena. Mladi ne shvataju da je obrazovanje privilegija a ne muka, i olako su se te privilegije odrekli zarad šarenih papira na kojima piše "master". I roditelji su krivi. Znam da je tužno imati neuspešnog studenta u kući, koji ponavlja godinu za godinom, ali zar su svi za fakultet? Zar je rešenje da svako ima u kući svog "mastera" koji je, kako je autor lepo istakao, na nivou nekadašnjeg pogonskog inženjera?

Ima niz loših stvari u novom školskom sistemu, ali pogotovu se ne slažem sa praksom da na ispitu moraju da dođu zadaci koji su provežbani prethodno na vežbama - upravo suprotno, pravi pokazatelj znanja je sposobnost njegove primene na neki nov problem, nikad viđen ranije, a ne reprodukovanje naučenog napamet bez razmišljanja.

Cepkanje velikih višesemestralnih ispita na jednosemestralne omogućava studentu da stekne parcijalno znanje a da nema uopštenu i povezanu sliku o tom predmetu. Pritom su ti mali kursići poprilični plitki i površni, tu nema učenja, to je više informisanje. U njima se student obaveštava o nekoj oblasti, ali je potpuno ubijena komponenta sticanja nove veštine - stari predmeti su takođe i menjali način na koji student radi i razmišlja - na jednom mnogo dubljem nivou.

Prevelika mogućnost izbora je takođe glupost - danas student može da izabere niz marginalnih i nepovezanih kurseva koji su lakši i da tako dođe do diplome.

Takođe, previše je smanjen fond časova teorijskih i fundamentalnih predmeta, suviše rano se kreće u specijaliѕaciju. Samo fundamentalni predmeti daju ono stvarno školsko znanje, koje se stiče samo na fakultetu, obrazovanje.
Preporuke:
0
0
6 utorak, 08 decembar 2009 19:25
Ljubiša Spasojević
Malo nam je bilo jedno usmereno obrazovanje. Stipe Šuvar ima sledbenike i naslednike u Srbiji
Preporuke:
0
0
7 utorak, 08 decembar 2009 20:30
prebolonjac
Uopste nije losa ideja Bolonje, vec je na zalost lose sprovedena u delo.Ja sam studirao 90-tih na masinskom fak. u Bgdu i sta se desavalo: predavano je gradivo koje je bilo minimum 20 godina zastarelo, izmedju 40-60% ucenog nikad nisam imao potrebu da primenim u praksi (inace, radim u struci za stranu kompaniju), yato sto se koriste kataloski podaci koji su vec u praksi provereni. Jednostavno, masinski fakultet u Bgdu nije u toku, on studentima pruza samo istorijski pregled masinske tehnike. Tome najvise doprinose sami profesori, koji dozvoljavaju sebi da godinama nemaju udzbenik po kome se radi (diktiraju na predavanjima-sramota), njihova arogancija, pa cak i nepoznavanje materije. Sta oni rade? Jednostavno, svoje katedre smatraju za privatno vlasnistvo, odradjuju projekte preko fakulteta pri cemu koriste infrastrukuru fakulteta bez ikakve nadoknade, a asistente tretiraju kao licne robove. Npr. jedan profesor je dok sam ja studirao, imao jedinu obavezu u toku nedelje da odrzi predavanje sredom od 8-10, ostalo vreme je skroz bio slobodan-divan posao. Sve ostale poslove je prebacio na asistenta (cak je asistent drzao konsultacije i zadavao zadatke na pismenom delu ispita). Ali zato je razvio privatan posao. A nauka, da li se njome bavio, sto bi trebao kao profesor? U tom grmu lezi zec. Umesto da profesori znacajno inoviraju svoje predmete, da izbace nepotrebno, oni su sve to dzumle strpali u jednosemestralne ispite. Zasto? Nisu strucni, ta njihova znanja nema ko da validira i oni unistavaju generacije mladih ljudi zarad licnog interesa. Jednostavno, stara garda drzi dizgine, a ne znaju kojim putem da idu. Tako je i ovaj filozof predstavnik tih, svi su krivi, samo ne on(i). Ovo je kao ona prica: pre Bolonje nismo imali nista, a onda je dosla Bolonja i izgubili smo sve, sto naravno nije istina. Cista demagogija.
Preporuke:
0
0
8 utorak, 08 decembar 2009 20:31
Mišo
Još kad se na sve to doda da svaki pofesor "Bolonju" tumači na svoj način...
Preporuke:
0
0
9 utorak, 08 decembar 2009 20:45
BB dva
ODGOVOR Mladom Dzedaju i Ljubiši.
Imate pogrešnu predstavu da se u ovom unistavanju obrazovnog sistema bilo o čemu pitaju studenti, roditelji, a pogotovo da je to nešto što se događa u Srbiji. To je stvar na nivou Evrope, odnosno na nivou onih evropskih zemalja koje to prihvataju. A prihvataju stoga što po svaku cenu treba održati neoliberalni ekonomski sistem. Da bi se u tome uspelo potrebno je da ljudi budu što neobrazovaniji, što zastrašeniji, jer su takvi - neobrazovani, nezaštićeni. Stvar znači nije na nivou odluke pojedinaca, već vlastodržaca koje se savršeno ne tiču potrebe tih pojedinaca koji tvore njihove građane i nacije. Naprotiv, što siromašniji znanjem, pogodniji za manipulaciji. Vladavini, prerušenoj u nazovi stranke (desne, leve, centristicke) nema kraja.
Preporuke:
0
0
10 utorak, 08 decembar 2009 20:57
prebolonjac
Inace, sto se tice tih njihov profesorkih zvanja, na masinskom fakultetu u Bgdu jedno 5-6 doktorata je istancovano na temu paralelne kinematike. A o tome kako se vrte na mestu pomocnika ministara, i svojim saborcima nabacuju projekte koje finansira drzava, neki drugi put. U glavnom vazi princip: das mi-dam ti. Pisem o tome zato sto sam sve o prosao i sto sam morao da ulozim mnogo licnog truda, van fakulteta, da bi danas bio na ravnoj nozi sa kolegama sa zapada. I sada hoce neko da mi kaze da je kriva Bolonja, Milosevic, marsovci,... A oni i dalje jasu i prosipaju demagogiju i zal za proslim vremenima. Nije istina da zapad samo opstaje zahvaljujuci uvezenoj sivoj masi (mada jeste jedan od faktora). Cak i ti pridosli moraju da se ukalupe prema njihovim standardima i da se specijalizuju. Ali sta radi filozof-pa filozofira!
Preporuke:
0
0
11 utorak, 08 decembar 2009 22:46
Nikola Turajlić
"Da li je to moguće"? uzviknuo bi pokojni nogometni komentator Mladen Delić.
Ne mogu poverovati da jedan hrvatski intelektualac može toliko "razgolititi" bedu (bez sjaja) modernog obrazovanja, kao jednoga od stupova savremenog kapitalizma i da njegov tekst objavi "Vreme", lučonoša koji je decenijama objašnjavao, a potom i obasjavao srpskim gradjanima svetle staze demokratije i kapitalizma.
U vremenu kada je politička korektnost vrhunski postulat svake društvene aktivnosti, autor ne da kritizira , već rastura tzv. bolonjski proces i ja mu zbog toga skidam kapu i duboko klanjam.
Na drugoj strani srpska univerzitetska intelektualna "elita" peva ode Bolonji ili se na njih može primeniti izreka: "Svi junaci nikom ponikoše, od sto glasa, glasa čuti nije"!
Medjutim šta se to dešava s lučonošom, koji u poslednje vreme svojom luči često osvetlava i ono što ne treba. Rekao bih da se ponaša kao napuštena ljubavnica koja pomalo iznosi na dnevno svetlo ljubavnikov prljavi veš, u nadi da će joj se ovaj vratiti odnosno ponovno davati apanažu.
Preporuke:
0
0
12 utorak, 08 decembar 2009 23:28
BB dva
NIKOLI TURAJLIĆU - To sa lučonošom, odnosno "Vremenom" gospodine Turajliću, narodski se zove dupli stepen smotavanja. Znači, moramo pokazati da smo objektivni, kritični, oni koji razmišljaju i takve tekstove i objavljuju. Hm..hm...
Preporuke:
0
0
13 sreda, 09 decembar 2009 01:42
Nebojša Malić
Čim sam prvi put čuo za ”Bolonjsku deklaraciju” i kakve promene ona donosi u visokom obrazovanju (a povodom takvih reformi u BiH), odmah sam pomislio isto što i Ljubiša: evo ga EUropa vaskrsava Šuvarovo ”usmijereno obrazovanje.”

Pojedini univerzitetski profesori za čije znanje, sposobnost i integritet jamčim, rekli su mi da obrazovanje po Bolonji znači proizvodnju ”fah-idiota.” Eto još jednog dokaza da u EUtopiji nema utopije...
Preporuke:
0
0
14 sreda, 09 decembar 2009 03:40
Ivan
Sve što je napisao Lino Veljak je tačno. I sve što su prigovorili njegovom tekstu ovdašnji komentatori je tačno. Uostalom, zar bi potrebe za Bolonjom bilo da je prethodni sistem bio dobar? I zar se moglo očekivati da ljudi koji nisu bili sposobni da vode prosvetu pre Bolonje sa njom stvore nešto kvalitetno?

A naizgled, sve je prosto. Cilj školovanja bi trebalo da bude: pronaći koja sposobnost ili sklonost čuči u svakom detetu i nastojati da se ona razvije, kako bi jednog dana taj čovek i društvo čiji je on član imali nešto od nje. Da li smo ikad radili u tom smeru? Koje je to dete, na primer, talentovano i za matematiku i za muziku i za slikanje i za istoriju i za...? A "vukovaca" ko pleve. Petica u školi treba da bude znak da je neko u nekom predmetu izuzetan, znak za one koji će taj talenat usmeriti dalje, a kako prepoznati kasnije taj veliki talenat ako svaka bubalica, ulizica ili plačljivica takođe dobije najvišu ocenu? Koliki broj one zaista talentovane dece odustane od razvijanja svog dara kad vidi takvu ravnodušnost prosvetnih ustanova prema njemu?

Zapuštamo mi školarce davno pre no što oni upišu fakultete, po Bolonji ili kom već sistemu. Jedini koji u ovoj hipokriziji nešto zaista znaju jesu oni što su sami, mimo propisanih školskih obaveza, nešto izučavali, oni što su odlučili da "za svoju dušu" prouče više no što školski program zahteva. Ali takve oni koji drmaju fakultetima najmanje vole. Za većinu ostalih važi ona taku brutalna narodna: "Od govana se pita ne pravi".
Preporuke:
0
0
15 sreda, 09 decembar 2009 08:31
srpsko-kanadsko-švajcarsko-američki postdoktorant
Nema tu mnogo priče.
Zvanje diplomca (BSc)= minimalno 4 godine opšteg visokog obrazovanja + tromjesčni do polugodišnji (polu-originalan) diplomski rad uz prezentaciju rezultata što rezidentnom, što eksternom mentoru.

Zvanje magistra nauka (MSc)= minimalno 2 godine specijalizovanog obrazovanja uključujući prezentaciju originalanog istraživačkog rada (na kojoj se može biti 'oboren'), a po završetku, odbrana disertacije pred 'timom' od 2 do 3 eksperta.

Zvanje doktora nauka (PhD)= minimalno 4, a maksimalno 6 do 7 godina dodatnog specijalizovanog obrazovanja uključujući prezentaciju originalanog istraživačkog rada (na kojoj se može biti 'oboren' pa biti kulturno zamoljen da se povučete sa studija). Po završetku istraživačkog rada sledi odbrana disertacije pred 'timom' od 4 do 6 eksperata. Prolaz nije zagarantovan, ali u većini slučajeva se stvar završi sa dodelom zvanja, uz manje ili veće ispravke teksta same teze.

Takođe primećujem da britanski sistem ima tendenciju slanja svršenih diplomaca diretktno na doktorski program koji je sam po sebi u V. Britaniji nešto kraći, pa se doktorskom diplomom na ostrvu možete okititi nakon 'samo' 7 godina rada.

U zbiru, oko 10 godina napornog rada nakon Velike mature, tj. ekskurzija po Grčkoj, itd. Nikakvi kursevi, nikakvi seminari, nikakve debate (osim poseta međunarodnim konferencijama jednom do dva puta godišnje) .... pa ko voli nek' izvoli.
Takozvani postdoktoralni rad u trajanju od jedne do X godina neću ni da spominjem...
Preporuke:
0
0
16 sreda, 09 decembar 2009 11:06
duca
Da li je "teorija zavere" teorija?
Scenario za film je napisan, rezija radi svoj posao.Fabula radnje se odvija po planu.Rat ovde/onde,pandemija AIDS pandemija pticiji grip,pandemija SEKA/DEKA, pandemija svinjski grip,pandemija "Bolonja".SVE PO PROTOKOLU!
Preporuke:
0
0
17 sreda, 09 decembar 2009 12:01
Jasna Simonović
Dobra kritika, ali..
“Iluzorno je vjerovati da će Bolonja dovesti do rasta kvalitete visokog obrazovanja u osiromašenim i siromašnim zemljama, da će Kragujevac postati Jejl a Kosovska Mitrovica makar Mekgil, ili da će Osijek u kvaliteti doseći Prinston, Pale Berkli, Tuzla Kolumbiju, a Pula Harvard. Nema, međutim, nade ni za Zagreb ni Beograd, u svakom slučaju ne bez radikalne preraspodjele državnih budžeta u korist visokog obrazovanja.”..

Autor ipak domen obrazovnog kvaliteta u finišu ostavlja na akademski brendiranim i u praksi dokazanim institucijama...Zašto se navedeni lokalni centri ne bi oslonili na njih, već samo na „diktirani budžet“ nije mi baš jasno...

Gdin Antonić je već pisao o školstvu, korisno bi bilo pročitati tekst i komentare...

"komentar" ...u pravu ste, ali ipak mislim da su “najveća sramota našeg visokog obrazovanja” rupčage u zakonima savezne jugoslovenske i republičkih država, da ne govorimo o bezdanu u “trus evropskim mozgovima” između teorije i prakse...ČAST IZUZECIMA (sebe stavljam u tu grupu!)
univerzitetski profesor ..Mislim da je Barak Obama trebalo da dobije Nobelovu nagradu za simpatije celog čovečanstva čim je postao predsednik!...Onda bi možda oni koji kreiraju finansijsku platformu života satnali da postoji čovečanstvo...Baš kao što u Srbiji mnogi profesori koji se bave ljudskim pravim i o tome “razlabaju” na tv stanicama, ne prepoznaju čoveka kome je ugroženo ljudsko pravo kada stane ispred njega!

"BB dva"
“Od poluintelektualaca do lumpenintelektualaca mali je korak.”...Niti polu, niti lumpenintelektualac nije intelektualac! Čak i kad ima “sve diplome ovoga sveta, jugoslovenske, bolonjseke ili neke treće”!

"zlatna kasika"..”Nekada je Beogradski Univerzitet bio jedan od najboljih na svetu.”..kroz moje diplome još uvek jeste, a verujem da ima ljudi kroz čije takođe jeste...
Preporuke:
0
0
18 sreda, 09 decembar 2009 12:49
thinking maize
Sve podpisujem što je napisao g-din "srpsko-kanadsko-švajcarsko-američki postdoktorant"! Sam sam prešao taj put, mada ne tako uspešno kao on. Ipak sam to radio u zemlji Srbiji tokom "zlatnih" 90-tih i 2000-tih, a i bilo je nekoliko "razloga" sličnih onima koje je opisao g-din "prebolonjac". Ono što je najvažnije, što "Bolonja" (i "usmereno" pre nje!) nisu rešavali, TO JE VASPITANjE LIČNOSTI!
Iz onog što je ukratko opisao g-din "srpsko-... postdoktorant", sledi da je za takav put potrebna pre svega JAKA VOLjA! A to je ne samo deo karaktera, to je i nešto što se i oblikuje, stvara!
A tome služe srednjoškolski "nepotrebni" predmeti, poput LOGIKE (Nauke o PRAVILNOM MIŠLjENjU i ZAKLjUČIVANjU) i ETIKE (Nauke o MORALU)! Jer, IPAK JE NAJVAŽNIJE DA SE NE "SVIRA (SAMO) U DIPLE", NAJVAŽNIJA JE ETIKA, a OBAVEZAN PREDUSLOV ZA TO JE SPOSOBNOST PRAVILNOG MIŠLjENjA I ZAKLjUČIVANjA, tj. LOGIKA! TAKVIM LjUDIMA NE MOŽETE MANIPULISATI! Na njih se ne odnosi "NEUROLINGVISTIČKO PROGRAMIRANjE", oni već imaju FORMIRANU EMOTIVNU I SOCIJALNU INTELIGENCIJU (pored ostalih), to su CELOVITI LjUDI!
Mogu da preuzmu ODGOVORNOST! I koji se dive samo "zvezdanim Nebom nad njima i moralnim Zakonom u čoveku"! Šta ćete, o tome su pisali i po tome živeli neki "zastareli ljudi", kao prof. Miloš Đurić
i izvesni Imanuel Kant! Za dobru kuću najvažniji je temelj i nije uzalud Isus u Besedi na Gori o tome govorio!
Preporuke:
0
0
19 sreda, 09 decembar 2009 13:33
jasna simonovic
thinking maize...bravo...
Preporuke:
0
0
20 sreda, 09 decembar 2009 14:01
Samo ih posmatram!
Jedan od ključnih problema Srbije je u tome što su Zapad, privredu, školstvo, zdravstvo tumačili ljudi iz Zagreba i Ljubljane. Za mene sigurno nije problem što su Hrvati ili Slovenci, mogu biti i tim gore Srbi, već što su ta tumačenja zlonamerna i netačna. Smisao tih tumačenja je, da obezbedi poziciju tumača Zapada njima dovijeka. Za njih to nije loše. Kad vidim kako su bili plaćeni za dezinformisanje stručne i svake druge javnosti, i ne čudim se što im se dopada. Slika o visokom školstvu na Zapadu koju daje autor u ovom članku je netačna.
Trebalo bi se posvetiti temi da bi se kvalifikovano i profesionalno prodiskutovalo, a ja nisam taj. Međutim neke osnovne postavke znam i u tom svetlu se teme o kojima autor piše vide sasvim drugačije.
1. školovanje na Zapadu se plaća.
2. svi koledži i univerziteti, sve katedre počivaju na principu profita, dakle "znanje" ili univerzitetske diplome su roba kao žileti, krofne ili filmovi.
3. država, pogotovu ne SAD ili Kanada ne ulažu u istraživanja kako se kod nas zamišljaju istraživanja ni cent.
4. umesto istraživanja oni imaju fenomen objedinjavanja znanja na temelju drugih istraživanja, skupljaju znanja iz tuđih resursa.
5. istraživanja finansiraju vlade Srbije i sličnih zemalja uz asistenciju profitskih organizacija sa Zapada ( fabrika opreme, tehnologije ili lekova)
6.nikada se nije desilo da "Amerikanci" smisle bilo šta vredno u nauci ( ne brinite nisam rasista, ne radi se o manjku sposobnosti, nego zbog surovosti uslova preživljavanja tamo u SAD se ne misli kreativno) sve su doneli prve generacije imigranata. Već njihova deca su nesposobna za kreativnost.

Ukratko, na Zapadu studiranje je profitabilni posao, prodavanje manje znanja, a više diploma, a "naučno istraživački rad" krađa tuđih duhovnih vrednosti. Po istim principima kao eksploatacija iračke nafte ili južnoafričkih dijamanata.
Preporuke:
0
0
21 sreda, 09 decembar 2009 16:16
?
država, pogotovu ne SAD ili Kanada ne ulažu u istraživanja kako se kod nas zamišljaju istraživanja ni cent


sta sve ovde covek nece da procita. samo u NIH se ulaze preko 30 milijardi dolara godisnje.
Preporuke:
0
0
22 sreda, 09 decembar 2009 16:55
The Tao
Sa ovakvim Hrvatima se isplatilo imati zajednicku domovinu, ali to je danas gotovo nemoguce. Gde su srpski i hrvatski intelektualci danas? To su sve zapadni kursisti kao sto nam rece lepo ovaj clanak.
Preporuke:
0
0
23 sreda, 09 decembar 2009 17:33
Samo ih posmatram! @ ?
U istraživanja kako se kod nas zamišljaju istraživanja, pa i sprovode SAD nikada nije uložio ni jedan cent. Sigurno.
Mala napomena. Možete istraživati koliko hoćete, pa da ne nađete ništa. U takva istraživanja oni nikada neće ulošiti cent. Oni ulažu u istraživanja čiji su im rezultati poznati. Paradoks a?

Evo vam primer njihovih istraživanja. U "Utvi" ili "Pupinu" su radili inženjeri mašinstva. Jedan po jedan su prešli u "Bombardier" Kanada. Njih hiljadu, najmanje. Pre toga su sistematski pripremani. Plate dvesta dolara, stanovi nikad, perspektiva nikakva, plus nepravda, plus turistički prospekti kako se to u "svetu" radi, kako se stručnjaci u svetu plaćaju. Nakon tri četiri godine mrcvarenja i nakon disertacije u Beogradu usledi mali seminar u inostranstvu, susret i ponuda. Dve hiljade dolara plata, odmah kuća i besna kola, doduše uz otplatu, kakav hoće kompjuter i kakvu hoće stolicu. Da i klimatizovana kancelarija za nepušače. Izvoli nacrtaj, napiši, projektuj što znaš. I naš ti inženjer istrese što zna. Finansiranje i dovođenje pripremljenog i gotovog inžnjnjera finansiraju fondovi za bezbednost, u funkciji da se potencijalni neprijateljski avion obori ne na nebu, ni u hangaru, ni u izgradnji već u glavi. Iz fonda za naučna istraživanja se ne plati ni student treće godine njihovog fakulteta koji dobije projekat da vidi šta mogu da iskoriste. Viđao sam inovacije patentirane na milione dolara koje su naši majstori, ne inženjeri davali za full time job. Kasnije su te tehnološke "novotarije" prodavane u fabriku iz koje je taj majstor potekao. Istraživanja su vrlo konkretna stvar. Za konkretnu stvar konkretne pare, a za istraživanja u funkciji upoznavanja i provoda mladih stranačkih aktivista i NVO aktivista, e to će platiti Srbija, SAD neće ni kćerki Baraka Obame. Evo pa čitaj svašta, kad ne znaš ništa.
Preporuke:
0
0
24 sreda, 09 decembar 2009 19:29
??
Evo vam primer njihovih istraživanja. U "Utvi" ili "Pupinu" su radili inženjeri mašinstva. Jedan po jedan su prešli u "Bombardier" Kanada. Njih hiljadu, najmanje. Pre toga su sistematski pripremani. Plate dvesta dolara, stanovi nikad, perspektiva nikakva, plus nepravda, plus turistički prospekti kako se to u "svetu" radi, kako se stručnjaci u svetu plaćaju.


Nema sta, lukavi su ti Kanadjani, dobro su ih pripremili malim platama u "Pupinu". I sta kazete, najmanje hiljadu...
Preporuke:
0
0
25 sreda, 09 decembar 2009 21:37
@ ??
Nisu trebali Kanađani da maltretiraju naše inženjere i ostale stručnjake. Stane Dolanc i Herljević su imali neke veselnike i šaljivčije koje su to odradile za njih. Akcija se zvala štancovanje neprijatelja. A što se broja od hiljadu srpskih, ili bolje reći hiljadu inženjera koji su kolonizovani u SAD i Kanadu iz Beograda, taj broj sam izabrao zbog okruglosti, a mogao sam i drugi. Šta vi mislite koliko ih je otišlo? Nije hiljadu. Ja ih nisam prebropjavao , ali i dalje mislim hiljadu između 1985 i 1990. Iako su odlazili od 1965 do danas. Tako da je hiljadu malo. I nije Amerika bila jedini kontinent. Na primer prilikom "razdruživanja" vojni stručnjaci, decenijama školovani, su išli i u Nemačku, i u Tursku, zavisno od..., da ne lupnem pa ćete se opet rugati, a ne samo u Austriju i SAD I Kanadu. Kako su tek lekari deportovani pred bombardovanje. Zamislite gde u, Norvešku. Da li su prebrojani ikad. Imate još neku pošalicu na račun mog anonimnog, naučno neverifikovasnog, ali iskrenog i na uvidu zasnovanog teksta.
Preporuke:
0
0
26 četvrtak, 10 decembar 2009 02:21
prebolonjac
O `nasoj` majstorskoj inventivnosti u USA: covek je radio u San Diegu, u fabrici, u sluzbi odrzavanja, sada je u penziji. Povremeno bi, namerno napravio neki kvar i linija bi znala da stoji po par dana, dolazili bi serviseri sa strane, ali bi jedino on znao da otkloni kvar. To mu je uspevalo par puta (napredovanje, povisice), sve dok jedanput nije ponovo samoinicijativno ceprkao i popravio kvar, medjutim, nadlezni ga je pozvao i skoro otpustio, zato sto mu servisna garancija ne vazi, a u slucaju pozara ili neke nesrece osiguranje mu ne bi platilo odstetu-licno sam cuo tu pricu. Inace sto se tice tih majstorskih inovacija, to uopste nema nikakve veze sa naukom, to je samo usavrsavanje vec postojeceg. Takdje, sa naukom nema nikakve veze da li se finansiraju studenti ili ne, jer student hoda po stazama koje je vec neko utabao, bilo na naucnom institu, opitnom centru ili nekom drugom mestu. Takodje, samo zlonameran moze da napise da USA nema naucna otkrica (da je kao sto vi kazete, sada ne biste mogli da citate ovo sto je napisano, niti da saljte komentare na ovom mestu). Uostalom, ljudi moraju da shvate da fakultet nije socijalna ustanova, mozda je nekad bio. Jednostavno, ako nemas para da studiras, a uveren si da si dobar i da vredis, uzmes kredit koji vracas posle skolovanja. Jeste surovo, ali je ujedno i motivacija da sto pre zavrsis, da sto pre pocnes da zaradjujes i da budes sto bolji. A nista nije bolje nego kada je mlad covek svoj covek, ne zicka pare od roditelja, ne zivi u njihovom stanu. Ili se mozda ipak vi zalaete za finansirane studente koji imaju taj status i sa +30 godina zivota?!
Preporuke:
0
0
27 četvrtak, 10 decembar 2009 03:43
Ekspert
Mislim da pomalo preterujete. Niko naše inžinjere nije trebao da priprema i šalje. Sami su odlazili a stranci su svakako koristili priliku. I opet je priča što i od tih 1000 koji su otišli možda 100 ili manje stvarno radi u naučno-istraživačkom sektoru. naravno broj je mnogo veći a stručnjaci i dan danas odlaze.

Odlaze jer ovde ne mogu ni prosečan posao u struci da nađu, a da ne napominjem tek naučnoistraživački rad pa to je naučnafantastika u Srbiji.

Problem je što je do skora školovanje u Srbiji bilo besplatno a "relativno" dobro. I onda taj neko ko završi i ode faktički unovči svoje zvanje koje je dobio besplatno, izvan naše zemlje umesto ovde.

Nažalost "odliv" stručnjaka mi ne možemo da sprečimo naprotiv on može biti samo još veći. Gde nam je vojna industrija auto industrija i neka pokretna grana za istražvački rad ? Mi smo prosta radna snaga ne mi nego većina pa zato i postoji bolonja.

Ove majstore ne bih da komentarišem to nema veze sa naučnim istraživanjem, mada imalo je možda u vreme Edisona ali ipak danas je drugačije.
Preporuke:
0
0
28 četvrtak, 10 decembar 2009 09:16
@ prebolonjac
Da i ja u maniru ? nešto upitam i začudim se. Dakle Amerikanac, rođen u Americi je smislio komputere po vašem mišljenju? A ja mislio Srbin, pardon srpski Jevrejin iz Beograda, doktorant iz Moskve, osnivač prve katedre za komputere u SAD.
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner